Articolul Urmator

Insomnia – cum se manifesta si cum o tratam?

insomniaStiati ca insomnia se refera la tulburari ale somnului, atat legate de aparatia acestuia (initierea) cat si de mentinerea, consolidarea si calitatea lui?

Insomnia este o tulburare frecvent intalnita (prevalenta de 50%- 60%)  fiind responsabila de scaderea performantei intelectuale, tulburari de concentrare, depresie, anxietate si scaderea calitatii vietii.

Insomnia apare mai des la femei si in special la persoanele in varsta. Poate fi secundara altor afectiuni (pulmonare, neurologice, psihiatrice, s.a.) precum si anumitor tratamente urmate, inclusiv naturiste.

Sunt mai multe tipuri de insomnii, una dintre cele mai severe fiind insomnia paradoxala. Aceasta este o privare cronica de somn sau putine ore de odihna, pacientul fiind constient de stimulii din mediul extern, prezinta un model de ganduri sau ruminatie pe tot parcursul noptii.

Nu exista o corelatie intre insomnia paradoxala si alte tulburari neurologice, abuz de medicamente sau un anumit tratament urmat.

Insomnia – cum o tratam?

Tratamentul recomandat se axeaza pe tratament non-farmacologic (terapie cognitiv comportamentala, dieta, exercitii) si farmacologic.

Terapia cognitiv comportamentala este o forma de psihoterapie centrata pe identificarea si  rezolvarea problemelor responsabile de aparitia anumitor tulburari.

In cazul insomniei cronice la adulti, este o forma de terapie eficienta, simpla si durabila (Buysse & colab.), fiind o combinatie intre terapia cognitiva si comportamentala.

Presupune cateva etape:

  • Igiena somnului (ex informatii despre cafeina si consumul de alcool, zgomotul ambiental, temperatura din camera, relatia dintre TV si somn);
  • Terapia cognitiva ;
  • Terapia de relaxare;
  • Terapia de control a stimului (ex: mergi in pat atunci cand iti este somn, daca nu adormi in primele 15-20 min, ridica-te si incearca o tehnica de relaxare pana la aparitia somnului, evita somnul in timpul zilei, nu sta in pat mai mult decat trebuie);
  • Terapia de restrictie a somnului (lenevitul in pat perpetueaza insomnia. Limitarea timpului petrecut in pat duce la aparitia unui somn regulat, predictibil si calitativ). Atentie: ne referim la o durata a somnului de peste 5 ore si nu mai mica!

Presopunctura:

Un studiu longitudinal, pe durata a cinci (5) saptamani,  efectuat de Sun si colab. a evidentiat ameliorarea insomniei prin presopunctura articulatiei pumnului bilateral. Efectul acestei terapii mentinandu-se si pe durata urmatoarelor doua saptamani de la terminare.

Dieta si exercitiu fizic:

Se recomanda evitarea consumului de alimente bogate in cafeina dupa-amiaza si seara, consumul de alcool seara si a cinelor bogate mai ales in cazul pacientilor cu boala de reflux.

Activitatea fizica usoara, cu pana la sase (6) ore inainte de culcare poate induce somnul.

Atentie: exercitiile viguroase au efect invers!

Iata doar cateva informatii despre somn. Pentru informatii suplimentare/consult, va asteptam la specialistii nostri.

Intre timp, va dorim o toamna placuta si somn de calitate!

Un articol de Dr. Andreea Apostol – Medic Specialist Reumatologie

Informatii suplimentare despre Insomnia aici